måndag 20 september 2010

Språkfärdighet

Det går lite upp och ner med franskan, ibland känns det riktigt bra, och ibland riktigt dåligt. Här är några exempel på hur det gått senaste veckan.

Saker jag klarat av (med mer eller mindre problem):

  • Prata med butikspersonal, inkluderat enklare förfrågningar som var stereosladdarna finns
  • Hämta mitt Visakort på banken, och lyckats sätta in lite pengar eftersom kontot hamnat på minus, eftersom de genast börjar dra avgifter.
  • Säga hej och presentera mig till några okända människor
  • Beställa tryckning av poster till konferensen nästa vecka (hoppas jag iaf, jag har ju inte fått den än...)
  • Skaffat studentsportkort


Saker som gått rätt dåligt:

  • Ha en vettig lunchkonversation på jobbet
  • Ha en vettig konversation över huvud taget med icke-engelsktalande


Sammanfattningsvis kan jag alltså klara mig hyfsat med praktiska vardagsgrejer, och jag kan ge ett OK första intryck. Men så fort det börjar bli någon sorts intressant konversation så falerar mina språkkunskaper. Det finns möjligen ett undantag. I lördags var jag hemma hos min förre handledare på Xerox, som slutat nu, och åt lunch, och fick låna hans cykel (mycket snällt!). Hans fru kan väldigt dålig engelska, så vi pratade främst franska. Och det gick helt OK. Men ibland fick jag byta till engelska, och de andra också, när jag tappade bort mig. Och när jag pratade franska kunde jag fråga de engelskspråkiga om ord jag inte kunde. Tyvärr är det inte alltid så lätt, men det finns ju möjligen hopp i alla fall!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar