tisdag 14 september 2010

dansk-fransk bio

Jag bor helt klart i ett bättre läge nu än sist. Centralt, på gångavstånd till själva centrum, i ett område med massa småaffärer, restauranger, två mataffärer mittemot mitt hus, dśom till och med är öppna på söndagförmiddagar, och en jättebio. Jättebion är dock ganska värdelös för mig, efter som allt är dubbat till franska.

Däremot hittade jag idag en liten alternativ bio, en bit upp på min gata, med filmer på originalspråk. Och ikväll visade de "Submarino" för sista gången. Jag kände det som ett tecken att jag borde testa min kvartersbio medan de hade en film jag (nog) kunde förstå. Dansk-svensk stod det att den var, hur svårt kan det vara egentligen.

Jag började det hela med att både försöka läsa franska och lyssna på danska. Det gick sådär, så jag fick börja fokusera på det ena, vilket var danskan för nästan alla skådespelare, men det var nån enstaka som mumlade för mycket. Men överlag gick det hela oväntat bra, och jag fick en bra filmuppelvelse, även om filmen var lite dyster. Men det är ju oklart om jag kan se så mycket mer film där, de hade inte direkt något engelskspråkigt. Men lyckligtvis finns det tre andra ställen i närheten som också visar originalversioner. Så jag ska nog klara mig!

1 kommentar: